Intro image

Välkommen!

Ale nämns i de skriftliga källorna för första gången redan under 1500-talet. Byns placering längs med Aleån var praktisk ur odlingssynpunkt. De finkorniga jordarna efter åstränderna lämpade sig väl för jordbruk. Närheten till vattnet fyllde även ett annat syfte, där ån blev så kallade vattenvägar, dvs transportleder. Ale erbjuder än i dag en bra miljö i öppet och aktivt jordbrukslandskap längs Aleån. Ale är en levande och aktiv by med flera aktiva ekologiska jordbruk och en stor fårgård. Befolkningen är blandad med många barnfamiljer och relativt låg medelålder. Ale byaförening är aktiv och Kvarnområdet Nedre kvarn samt Byahuset, den gamla skolan, sköts av ideella krafter via Ale byaförening.

Läs mer om våra gårdar

Engagera dig i vår förening!

Välkommen att engagera dig för allas trevnad i byn. Vi har två Facebooksidor: Vi som bor i Ale Luleå (sluten grupp) Ale Kvarn Café (offentlig ) Alehanda är byaföreningens informationsblad.