Granheds Bygdegård

fd. Granheds skola är belägen i byn Granhed, Floda socken, Katrineholms kommun, Södermanland. – I en levande landsbygd.

Granhed är en av Sveriges tidigast dokumenterade byar.

Bygdegården förvaltas av Granheds bygdegårdsförening som återstartades 1989.

I centrum för föreningen finns den gamla byskolan från 1871. Skolverksamhet pågick här fram till och med vårterminen 1958, då eleverna fick börja i den nybyggda skolan i Flodafors.

Skolan såldes efter nedläggningen till  byborna för en symbolisk summa, varefter den användes mer eller mindre sporadiskt under 30 år.

1988  startades Granheds Bygdegårds-förening. Föreningen tog över ansvaret för den gamla skolan  och byggnaden fick bli bygdegård. Byggnaden genomgick en rejäl renovering med hjälp av erhållna ekonomiska bidrag och huset är nu handikappanpassat och innehåller ett välfungerande kök samt två toaletter.

Ett rum i bygdegården är inredd som skolsal och är idag ett skolmuseum – ett levande museum där barn som besöker bygdegården kan få leka ”gammaldags skoldag”. På väggarna i skolsalen hänger skolkort där många av dagens bybor är med.

Bygdegården utnyttjas nu till olika evenemang i bygdegårdsföreningen regi, men hyrs också ut för kursverksamhet, personaldagar m.m. till intresserade privatpersoner, skolor, företag eller liknande.

Vad gör Granheds bygdegårdsförening?

• Vi vill ha en levande landsbygd och ordnar under året olika aktiviteter där samtliga medlemmar hälsas välkomna.
  • Vi vill förvalta vår gamla skola (numera Granheds Bygdegård) på bästa sätt. Ett av rummen i lokalen är inrett som en gammaldags skolsal och fungerar nu som skolmuseum. På väggarna i skolsalen hänger skolkort där flera av dagens bybor finns med.
  • Vi vill finnas till för alla våra medlemmar och är öppna för förslag på aktiviteter som stimulerar umgänget mellan föreningens medlemmar.
  • Vi har ett aktivt samarbete med Granheds Idrottsförening och ordnar aktiviteter tillsammans med dem.
  • Vi vill att Bygdegården skall kunna fungera som en samlingslokal i samband med samhälleliga kriser, såsom längre strömavbrott eller liknande.
  • Vi har byggt ett timmerhus i gammal teknik, huset fungerar idag som förråd.
  • Vi har tillsammans med Katrineholms kommun, satt upp informationsskyltar på några ställen utmed Stöttastensvägen.
  • Vi har i liten skala börjat med torpinventering i Granheds Rote, men tar arbetet i lugn takt.

Varmt välkommen som medlem hos oss!