Connecting Livonian coast and Gotland – fotoutställning

Vandringsutställningen Två kuster möts – Livland och Gotland/Connectiong Livonian coast and Gotland är en foto- och musikutställning av fotografen Jānis Mednis ackompanjerad av världsmusik från Livland och Gotland.

Från Lettlands Nationalbibliotek till Gotland och Stockholms skärgård
Under perioden 2006-2020 gjorde den lettiske fotografen Jānis Mednis frekventa besök på Gotland och den livländska kusten. Den här utställningen innehåller 30 fullskaliga bilder, indelade i liknande par, 15 från det gotländska kusten och 15 den livländska. Bilderna ackompanjeras av gotländsk och livländsk världsmusik vilket presenterar dessa båda unika kulturer på ett mycket levande och speciellt sätt.

2020 hade utställningen premiär på Lettlands Nationalbibliotek i Riga.

En kulturell och virtuell resa
Fantastisk utsikt och absolut lugn, bortom 2000-talets liv och rörelse. Sann enkelhet, en sagoliknande kultur och naturlig skönhet, som liknar båda kusterna – den livländska och gotländska.

Författare till projektet – Fotografen Jānis Mednis har skapat detta projekt och bygger en virtuell bro mellan de två kustlinjerna. Foton och musik förbinder båda kulturerna och skapar en genuin känsla av att vara närvarande – en virtuell resa, där man kan känna den gotländska och den livländska kusten bli ett med varandra.

Huvudtanken med projektet var att skapa känslan av reflektion, ta bilden av den motsatta kusten, hitta parallella linjer, former och historiska samband.

Men här går också att hitta andra kopplingar – 1944 kom flyktingbåtarna från Lettland till Gotland. 2024 är det 80 år sedan. Människors flykt – över land och hav – fortsätter än idag.

Läs mer om Jānis Mednis på hans hemsida: www.janismednis.com

våren/sommaren 2024 / flera bygdegårdsföreningar i Norra Kalmar läns bygdegårdsdistrikt

flera bygdegårdsföreningar / Norra Kalmar läns bygdegårdsdistrikt

Mer information kommer.

Hej alla
ber er titta och fundera på detta och återkomma till mig snarast om ni är intresserade eller ej.

Bertil Carlsson