Kulturrundan

utgår ifrån bygdegården och leder via Smedjan till Sjömagasinet med dess två utställningar och åter till bygdegårdens två muséer.

Föreningen kan erbjuda guidade turer om man vill få livslevande berättelser om bygden och om utställningarna och föremålen.

Ring Birgitta Wannebo 070-640 79 77 för mer information.

Grundaren av denna gedigna utställning, Gunnar Torevik, har under alla år samlat och skött dessa numera antika jordbruksredskap. Bland mycket annat finns ett stort urval av hästvagnar med tillbehör.

Intill muséet, i Sölje hamn, kan man lägga till med båt, bada eller äta en pic-nic vid ett stabilt lokalproducerat bord med bänkar. Naturligtvis kommer man förbi här på kultur­rundan.

Den gamla smedjan vid bäcken med två genuina Söljebor som vet allt om byggnader och bygden.

Denna festliga målning av den lokala konstnären Arvé (Arvid Gustafsson) pryder foajen på bygdegården.

Det är just denne Arvé som har fått ge namnet till föreningens sommarcafé där man kan njuta av hembakat bröd, färska smörgåsar, glass och godis.

Välkomna att besöka oss i Sölje, den äkta, kulturrika bygden mellan Glafsfjordens västra strand och ett av Sveriges större naturreservat Glaskogen.