Stenhammaren Historik

En kort historik om Mattmars Bygdegård Stenhammaren.

Själva ursprungsbyggnaden är från 1890 och har sedan byggts ut i två omgångar, den senaste i början av 1960-talet. Det började som ett aktiebolag som senare upplöstes och det blev IOGT (logen) som övertog fastigheten. 1922 ombildades den till bygdegårdsförening som då fick namnet ”Mattmars Bygdegårdsförening Stenhammaren”.

Där har bedrivits olika arrangemang, som teater, revyer, sommardanser, bilbingo, skolbespisning, mat och pub, auktioner, bröllop och musikcaféer bl.a.

Hösten 2011 installerade vi bergvärme (med hjälp av bygdemedel), tidigare var det elpanna som gav värme vilket innebär att kostnaden har reducerats betydligt.

Vi har med hjälp av bygdemedel värmesäkrat vår fastighet med byte till treglasfönster, isolering och därtill ny panel. 2016 sökte vi medel hos Boverket samt Bygdemedel, som vi fick, för att kunna göra en utbyggnad av norra väggen och därtill tillgänglighetsanpassad entré och toalett, det blev även en loge till våra artister.

För att kunna välkomna ”alla” till vår Bygdegård så har vi även installerat hörslinga i lokalen.

Vi har med hjälp av ideella krafter fått till en mycket fin Bygdegård. Vi har nu byggt upp det som vi kommer att kalla ”aktivitetshus”, den invigdes av landshövding Marita Ljung 25 juli i samband med föreningens 100-års jubileum. Där kan vi tillsvidare  under sommarhalvåret och så småningom under hela året  bedriva olika aktiviteter för barn, ungdomar, vuxna, pensionärer och funktionsnedsatta. En lokal som går att använda till; lekar, spel, teater, dans, konserter osv, listan kan göras hur lång som helst, bara fantasin sätter stopp.

Vår verksamhet sträcker sig över hela året och våra arrangemang är välbesökta och omtyckta, vi har även fått flera som upptäckt att det går att hyra för egna tillställningar.

Med Vänlig Hälsning

Kerstin Eriksson ordf