RAMHÄLL - 20 ÅR SOM BYGDEGÅRD!

Den 1 juni i år, 2024, var det 20 år sedan föreningen köpte bygdegården och gick med i Bygdegårdarnas Riksförbund - det ska vi förstås fira!

Välkommen till Ramhäll!

”I hjärtat av Uppland ligger Ramhäll. Riksäpplet Uppland har också sitt kärnhus här, i form av en numera nedlagd gruva.” Med dessa träffande ord har Per Danielsson, en av föreningens tidigare ordförande, beskrivit Ramhäll.

Välkommen till vår fina bygdegård – den perfekta träffpunkten för föreningar, privatpersoner och företag i bygden. Från denna unika byggnad har Ramhälls Bygdegårds- och Hembygdsförening sin utgångspunkt.

RAMHÄLL

Ramhäll ligger 4 mil från Uppsala och 1½ mil från Alunda respektive Österbybruk. En liten by uppbyggd kring en gammal gruva - med vackra omgivningar, miljöer med gruv- och järnvägslämningar samt andra sevärdheter, Rastens Jularbomuseum, Rastsjöns badplats och närhet till Upplands alla vallonbruk.

Följ med SVT in i Ramhälls gruva!

BYGDEGÅRD

Mitt i byn Ramhäll ligger Ramhälls Bygdegård, den numera nedlagda gamla skolan från 1880-talet, där det bl a finns en bevarad gammaldags skolsal från början av 1900-talet, en utställning med fotografier och föremål från tiden när Ramhälls gruvor var i drift, en samling träskulpturer tillverkade i Ramhäll, samt en utställningsmonter med gamla kläder från trakten.

Se våra aktiviteter!

FÖRENING

Ramhälls Bygdegårds- och Hembygdsförening, startad som Ramhälls Byagille 1985, är både en bygdegårds- och en hembygdsförening, som anordnar många uppskattade aktiviteter under hela året. Föreningen har under badsäsongen hand om tillsynen av Rastsjöns badplats, och har tidigare anordnat gruvvandringar vid Ramhälls gruvor.

Se stadgarna här!

MEDHJÄLPARE, VÄLKOMNA TILL VÅRT TEAM!

För att Ramhälls Bygdegårds- och Hembygdsförening ska kunna leva vidare och fortsätta att anordna aktiviteter behövs fler engagerade och driftiga medarbetare. Hör av dej! E-postadress: info.ramhall@gmail.com

DET HÄNDER I RAMHÄLL:

Ramhälls Secondhand

Ramhälls Secondhand på Instagram

Samarbeten:

Bygdegårdarnas Riksförbund, Sveriges Hembygdsförbund, ArbetSam och Studieförbundet Vuxenskolan.

Ramhälls hemsida uppdateras kontinuerligt!

Uppdaterad 2024-03-23

Om du inte hittar det du söker, kontakta oss via e-post!

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna, allmänna samlingslokaler som är öppna för alla med en demokratisk värdegrund.